Πέμπτη 9 Αυγούστου 2018

Αντίστροφη μέτρηση για τον προϋπολογισμό - Τι θα κρίνει πλεόνασμα και παροχές. Υπάρχουν τομείς που εκφεύγουν από τη κρίση; Ελληνική Ναυτιλία

Άρθρο  Γνώμης του Βασιλάκη Γεωργίου*




Αυτή τη φορά το προσχέδιο προϋπολογισμού που θα κατατεθεί στη Βουλή την 1η Οκτωβρίου δεν μπορεί να είναι  – όπως συνηθίζεται – ένα σχέδιο επί χάρτου. Θα κρίνει πολλά: από την "ομαλότητα" ένταξης στο μεταμνημονιακό πλαίσιο παρακολούθησης, έως τις κυβερνητικές επιδιώξεις "παροχών".

 Γι' αυτόν τον λόγο η συλλογή δεδομένων για το 2019 έχει ξεκινήσει, όπως και το "σκανάρισμα" των φετινών δημοσιονομικών στόχων, ειδικά στο πεδίο των εσόδων. Ο χρόνος που απομένει δεν είναι πολύς, αφού τον Σεπτέμβριο, "σκανάρισμα" θα γίνει και από τους δανειστές.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες των φορέων του δημοσίου ετοιμάζονται να στείλουν στο ΓΛΚ, ως οφείλουν, στοιχεία δεσμευτικών ορίων δαπανών με βάση τις σχετικές εγκυκλίους που εστάλησαν τον Ιούλιο.

Στις δαπάνες, η  έμφαση δίδεται στο "ευρύ" δημόσιο και ειδικά στα ασφαλιστικά ταμεία. Το 2019 ζητείται να παράσχουν αποδείξεις για υπερπλεονάσματα που θα στηρίξουν τις κυβερνητικές επιδιώξεις για δημοσιονομικό χώρο και για αλλαγές "πλεύσης" στο συνταξιοδοτικό.

Από την άλλη πλευρά, στις φορολογικές υπηρεσίες, η αγωνία κορυφώνεται για την ανταπόκριση στην πληρωμή των δόσεων φορολογίας εισοδήματος (τα στοιχεία για τη δόση του Ιουλίου θα φανούν την άλλη εβδομάδα). Τα πρώτα στοιχεία, σύμφωνα με πληροφορίες, δείχνουν υστέρηση στα δηλωθέντα εισοδήματα από τους ελεύθερους επαγγελματίες και από τα "μπλοκάκια".

Όσον αφορά στις πληρωμές δόσεων, πλήρης εικόνα θα υπάρχει στις αρχές Σεπτεμβρίου (όταν θα ολοκληρωθεί η πληρωμή της πρώτης δόσης και από τα νομικά πρόσωπα). Επόμενο βήμα θα είναι η ολοκλήρωση των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ που θα ακολουθήσει τον Σεπτέμβριο.

Πάντως, τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ για τον Ιούλιο, έδειξαν μεν υπέρβαση στόχου, αλλά μικρή και βασισμένη σε αναθεωρημένους στόχους. Με το μεσοπρόθεσμο που ψήφισε η Βουλή, τα καθαρά έσοδα κρατικού προϋπολογισμού του 2018 επαναπροσδιορίστηκαν από 54,24 δισ. ευρώ σε 52,82 δισ. ευρώ.

Γιατί διαφέρει αυτό το προσχέδιο
Η μεγάλη διαφορά αυτού του προϋπολογισμού είναι ότι δεν μπορεί να αλλάξει την... επόμενη ημέρα από την κατάθεσή του στη Βουλή. Τουλάχιστον όχι ριζικά.
Και τούτο διότι θα κατατεθεί στη Βουλή την 1η Οκτωβρίου (βάσει συνταγματικής υποχρέωσης), αλλά και στην Κομισιόν στις 15 Οκτωβρίου. Θα εξεταστεί η Ελλάδα στο πλαίσιο της διαδικασίας του "Ευρωπαϊκού Εξαμήνου" στην οποία θα υποβάλλει "αίτημα" ένταξης, εν μέσω μάλιστα ισχυρών κραδασμών που ήδη γίνονται φανεροί από την πρόθεση της Ιταλίας να παρακάμψει τους ευρωπαϊκούς κανόνες.

Το "Ευρωπαϊκό Εξάμηνο" είναι ο ένας από τους τρεις συνολικά άξονες της εποπτείας (μαζί με την Ενισχυμένη Εποπτεία και την μεταμνημονιακή παρακολούθηση). Ισχύει για όλα τα κράτη – μέλη, στο πλαίσιό της εξετάζεται αν ο προϋπολογισμός που θέλει να εφαρμόσει ένα κράτος, διασφαλίζει τους δημοσιονομικούς στόχους. Στην περίπτωση της Ελλάδας συνδυάζεται με τις δεσμεύσεις εφαρμογής των συμφωνηθέντων και τους ελέγχους της τετραετούς Ενισχυμένης Εποπτείας.

Το πρώτο «crash test»
Οι θεσμοί θα συνεδριάσουν σε επίπεδο EWG στις 30 Αυγούστου για το ελληνικό ζήτημα, λαμβάνοντας μία πρώτη πληροφόρηση για τα δημοσιονομικά στοιχεία, αλλά και για τις προθέσεις της κυβέρνησης. Ο λόγος για τα σχέδια περί "παροχών" φέτος και το 2019, αλλά και περί αναστροφής των συμφωνηθέντων σε αφορολόγητο και συντάξεις όπως υπολογίζεται ότι θα έχουν έως τότε προσδιοριστεί ενόψει και της ΔΕΘ.

Θα ακολουθήσει η σύνοδος του Eurogroup λίγες ημέρες αργότερα, αλλά και η πρώτη άφιξη των θεσμών στην Αθήνα στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας. Όσο για το κλίμα που επικρατεί, μετά τα "κρούσματα" των δηλώσεων του κ. Ρέγκλινγκ και της απόφασης της γερμανικής βουλής χθες, μία ακόμη τοποθέτηση έδωσε το στίγμα προθέσεων.

Νέα προειδοποίηση από τον ESM
Ο Καλίν Ανέβ Γιένσεν, γενικός γραμματέας του ESM, σε συνέντευξή του σε ολλανδικό ραδιοφωνικό σταθμό έκανε σαφές ότι «το 2014 προετοιμάζαμε μία καθαρή έξοδο για την Ελλάδα, αλλά ο Βαρουφάκης κόστισε πολλά χρήματα».
Τόνισε όμως και ότι τα δάνεια προς την Ελλάδα ξεπερνούν τα 200 δισ. ευρώ και "επομένως, θα παρακολουθήσουμε πολύ εντατικά εάν η Ελλάδα θα συνεχίσει να πληροί όλες τις προϋποθέσεις, και στο μέλλον. Τα δάνειά μας διαρκούν μέχρι το 2060. Έτσι τα επόμενα χρόνια και δεκαετίες θα εξασφαλίσουμε ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει  τις μεταρρυθμίσεις. Ότι παραμένει μια σύγχρονη χώρα, έτσι ώστε να μπορεί να αποπληρώνει τα δάνεια με την πάροδο του χρόνου".

«Η άποψη της Ακρόπολης έχει γίνει για όλο τον κόσμο το σύμβολο ενός αβυσσαλέου χρέους, που συνοδεύεται από προγράμματα διάσωσης, 450 μεταρρυθμίσεις, τέσσερις κυβερνήσεις σε οκτώ χρόνια και λιτότητα ... Αδιανόητο στον σύγχρονο κόσμο!», γράφει το Euronews.

Προσεκτικά και, παρά τα ποσά που πρέπει να αποπληρώνουν στη ευρωζώνη για δεκαετίες, οι Έλληνες είναι έτοιμοι σήμερα να ακολουθήσουν, μαζί με την Ευρώπη, μια νέα πορεία μετά το πέρας ενός απίστευτου έπους", συνεχίζει το Euronews συνοψίζοντας τα βασικά στάδια από το 2009 ως την αναμενόμενη έξοδο από το πρόγραμμα στις 20 Αυγούστου.



Η Ελλάδα παραμένει ηγέτιδα δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία
Όπως τονίζει το Euronews για να βγει από τα μνημόνια, η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύθηκε να συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις και να εξασφαλίσει μεγάλα δημοσιονομικά πλεονάσματα. Η συνέχιση αυτής της πορείας σε μια χώρα με υψηλό ποσοστό ανεργίας σημαίνει ότι οι φόροι θα παραμείνουν υψηλοί. Κάτι που δεν είναι ελκυστικό για τους ξένους επενδυτές. Μπορουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, λ.χ. στον τομέα της ναυτιλίας, να αλλάξουν την καθημερινή ζωή των Ελλήνων; Η εμπορική ναυτιλία άντεξε στη διάρκεια της μακράς καταιγίδας της οικονομικής κρίσης: εξακολουθεί να είναι η πρώτη στον κόσμο ως προς τη μεταφορική ικανότητα. Συγκεντρώνει σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου, σχεδόν το ένα τέταρτο του στόλου μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην και περισσότερο από 15% του στόλου μεταφοράς χημικών προϊόντων.

Ο τομέας αυτός συμβάλλει σημαντικά στην ελληνική οικονομία. Το 2017, οι ναύλοι αυξήθηκαν σχεδόν κατά 17% (ετήσια αύξηση), με συνολική αξία που εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 9 δισ. ευρώ. Πρόκειται για "εντυπωσιακά στοιχεία" τονίζει το ευρωπαϊκό τηλεοπτικό δίκτυο, προσθέτοντας ότι "παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, τα πλοία που αντιστοιχούν στο 20% της παγκόσμιας θαλάσσιας κίνησης βρίσκονται σε χέρια Ελλήνων πλοιοκτητών!". Ωστόσο, και αυτός ο τομέας, όπως και η ελληνική κοινωνία εν γένει εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες, όπως η υπερβολική φορολογία, συνεχίζει. Σε κάθε περίπτωση, η ανάπτυξη θα οικοδομηθεί στα ερείπια των εργασιακών δικαιωμάτων, αναφέρεται.

Κατάφεραν οι πολιτικοί σε αυτή τη χώρα με τόσα πλεονεκτήματα να την κάνουν  μέρος όπου «Ένθα ούτε μίμνειν άνεμος ούτ’ εκπλείν εά.» Αισχύλος, 525-456 π.Χ., Αρχαίος τραγικός ποιητής – Φιλοκτήτηςμτφρ: «όπου δεν φυσάει άνεμος ούτε επιτρέπει τον απόπλου» (παροιμ. φράση για αντιμετώπιση μεγάλων δυσκολιών)

Στους ικανούς αυτής της χώρας έγκειται το αν καταφέρουν να απομακρύνουν τα εμπόδια που μας έφτασαν ως εδώ ισχύει, λοιπόν το «Εμπόδια είναι εκείνα τα πράγματα που βλέπεις, όταν παίρνεις τα μάτια σου απ’ το στόχο». Hannah More, 1745–1833, Αγγλίδα συγγραφέας .

Ο στόχος είναι η έξοδος από τη διαρκή ολίσθηση προς τα κάτω και η αντιστροφή πορείας. Υπό προϋποθέσεις  εφικτή πορεία.....







*Ο Γεώργιος Βασιλάκης είναι Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου